Robot dit arbejde og bliv glad for din personlige hjælper – en RPA robot. For den tager mine trivielle opgaver, jeg har fået frigivet tid på travle dage, og det er bare blevet sjovere at gå på arbejde, siger Tina fra Region Hovedstaden. Den besked fik jeg af en af vores RPA kursister som åbenlyst var tilfreds med sin RPA robot.

I sidste uge blev jeg kontaktet af en Økonomichef der ønskede hjælp til at komme i gang med RPA og uddanne samtlige 12 medarbejdere i afdelingen. Så alle i økonomifunktionen skal have en personlig hjælper, RPA robot. Og alle medarbejdere skal uddannes i RPA, så de selv kan bygge robotter uden at skulle have fat i en programmør fra IT afdelingen. De skal robot automatisere deres arbejde.

Brugervenlige RPA værktøjer

Ovenstående beskriver den aktuelle bølge af RPA. Tidligere har det været få dygtige medarbejdere der har kunne programmere RPA robotterne, ofte centralt i en IT eller koncernservice afdeling. Nu ser vi så, at flere RPA software værktøjer er blevet så brugervenlige, at medarbejdere uden en baggrund indenfor programmering, selv kan opsætte og bygge deres RPA robotter. RPA værktøjerne brugervenlighed muliggør at forretningsbrugere selv kan bygge deres RPA robotter. Læs mere om RPA software værktøjerne her.

Demokratisering af RPA

Det stiller også nye krav til organisationen. Tidligere var der central kontrol med hvilke processer der blev automatiseret. Nu kommer RPA ud i de administrative funktioner og flere kan bygge RPA robotter, og “robotte sit arbejde”. Det betyder, at vi må opsætte regler for hvem der må automatisere hvilke processer. På samme måde som vi har regler i et demokratisk samfund, så skal vi også have regler for RPA. Kritiske processer med høj risiko styres centralt fra. Ikke kritiske processer, med lille risiko, kan fint håndteres decentralt, eller af medarbejdernes personlige RPA hjælpere. Vi taler om RPA Governence, og der er behov for regler ligesom vi har regler i et demokratisk samfund.  Læs mere om at komme i gang med RPA her.