RPA er det fedeste, men forretningen skal selv lære det. Det var den store læring allerede efter nogle måneder med RPA. RPA er sjovt, og da vi fik de første robotter i drift, kunne vi på et split sekund se hvor meget RPA kunne hjælpe os. Den ene kollega efter den anden fik sin egen personlige robot, og i dag har alle medarbejdere hos Compass (dog ikke rengøringen) en personlig robot.  RPA robotterne hjælper dem med at varetage de trivielle administrative opgaver. Ved at spise vores egen medicin fik vi nogle vigtige learnings:

Det er et must at forretningen selv kan udvikle, ændre, drifte og vedligeholde robotterne.

Hvis man tænker at det er en opgave for IT funktionen,  så kan man godt tænke om igen. De nye virtuelle robot medarbejdere går med jævne mellemrum i stå, og kræver lidt pleje. Den pleje skal varetages af forretningen selv.

Start småt, automatiser små processer og få små succeser.

På den måde kom vi ind på en læringskurve hvor vi hurtigt forstod hvor vi bedst kunne få gavn af vores RPA robotter.

Start med 2 medarbejdere der syntes RPA er sjovt

De to kollegaer hjalp os andre når robotterne gik i stå, og det var kun dem der udviklede robotterne til at starte med. Hvis robotterne skal være en del af forretningens drift, så skulle vi minimum have to kolleger der kunne det med RPA.

I dag er RPA robotter en integreret del af hele forretningen og alle har mange personlige assistenter. Det er lidt ligesom Excel, vi ville være meget kede af at undvære det. Samtidig kan vi se at robotterne kan mere og mere, så jeg gad nok vide hvor vi er henne om bare 3 år.

Tag et RPA Practitioner kursus og bliv afdelingens superhelt.